Wczytuję dane...

Longboard dla początkujących

rider na longboardzie

Longboard dla początkujących



Wybór longboardu to sprawa, do której warto podejść z rozwagą i szczegółowym rozeznaniem tematu. Longboard to sprzęt, który można modyfikować w nieskończoność i wymieniać poszczególne elementy, dopasowując je do swoich umiejętności i preferowanego stylu jazdy deck, kółka, tracki czy bushingi.



Jaki longboard na początek?



Żeby zacząć przygodę z jazdą na longboardzie, warto kupić deskę z niższej lub średniej półki cenowej. Np.: WOJTEK Freerider Standard, która będzie zaspokajała podstawowe potrzeby, będzie wytrzymała, będzie miała lekko podniesione brzegi wzdłuż osi deski (concave), na których dobrze utrzymają się pięty i palce oraz trucki montowane w systemie drop through, czyli przepuszczane przez środek deski. Taki longboard przy prawidłowym użytkowaniu może służyć przez wiele sezonów, a możliwość modyfikacji podzespołów, powoduje, że przy wzroście umiejętności i aspiracji ridera, można z niego zrobić całkiem inną deskę.



Jakie kółka do longboardu?


Wybór kółek ma wpływ na to, jaką prędkość i jaką przyczepność będziemy uzyskiwać. Kółka różnią się rozmiarem, twardością materiału, z którego są wykonane oraz stopniem zaokrąglenia krawędzi. Twardość określana jest przez parametr zwany durometrem – miększe kółka mają niższy durometr. Do regularnej jazdy na longboardzie, ale też do ostrych skrętów wybierz miękkie kółka o ostrych lub lekko zaokrąglonych krawędziach. Mają dobrą przyczepność, dzięki której odpowiednio trzymają się podłoża i dobrze zachowują się na nierównej powierzchni. Zupełnie innych kółek potrzebuje twój longboard, jeśli chcesz poćwiczyć slide’y. Tutaj twardość i brak przyczepności jest zaletą, po to, by dostarczyć wrażeń przy „lataniu bokiem” na desce.

trucki i kółka longboardu

Jakie trucki wybrać?


Trucki to element, do którego montowane są kółka, a sam z kolei przykręcony jest do decku. Trucki to istotna część longboardu. Różnią się kształtem, wytrzymałością, materiałem, z którego są wykonane i estetyką. Są dwa typy trucków longboardowych. Pierwszy to klasyczny, drugi to tzw. reverse kingpin. Można się spotkać z klasyfikacją stosowaną przez producentów, którzy dzielą trucki według zastosowania. Najczęściej spotykane kategorie trucków do longboardu to Downhill, Slalom i Carving. Trucki stosowane w carvingu i slalomie charakteryzują się miękkością i skrętnością. Przy jeździe na longboardzie z dużą prędkością, oczekujemy zupełnie innych właściwości – sztywności i stabilności. Można też regulować miękkość i skrętność longboardu – dokręcając albo poluzowując śrubę za pomocą skatetoola. Większość trucków posiada możliwość regulacji sztywności poprzez dokręcanie lub luzowanie śrubek, odpowiednio ściskające lub luzujące gumki na kingpinie. Gumki zwane bushingami też mają różną twardość i elastyczność, co jest istotnym czynnikiem wpływającym na skrętność longboardu.


Deck – czyli serce longboardu. 



Longobardy kategoryzuje się również ze względu na kształt i właściwości decku. Pintail kształtem przypomina łezkę albo klasyczną deskę surfingową. Są zazwyczaj długie i stabilne. Twin Tip to deska symetryczna, wyglądająca identycznie z przodu i tyłu i najczęściej ze zwężonymi końcówkami. Drop Trough jest z kolei sposobem zamocowania trucków do deski. Truck jest przełożony przez wyciętą w decku dziurę, przez co uzyskujemy obniżenie blatu sprzyjające stabliności i lekkości odpychania. Tail i Nose to części deski wystające poza oś trucków, czasem zagięty w górę. Przydaje się przy trikach.Camber i Rocker to wygięcia deski w poprzek jej osi. Camber to wygięcie środka blatu do góry, przez co deska nie robi się wklęsła pod naciskiem ridera. Rocker jest odwrotnością Cambera, czyli wygięciem środka blatu longboardu w dół, stosowany od niedawna, przydaje się przy downhillu i freeride. Z kolei wygięcie decku wzdłuż osi longboardu nosi nazwę Concave i występuje we większości longboardów. Dzięki temu wygięciu stopa lepiej przylega do deski, a my mamy większą kontrolę nad jej zachowaniem. Concave może mieć różny kształt i stopień wygięcia, najlepiej dopasować je do swojej wygody i stylu jazdy na longboardzie.

wierzch longboardu



Griptape na logboardzie – pokaż siebie!



Griptape to pierwszy raz zastosowany w latach siedemdziesiątych przyklejony do wierzchu deski papier ścierny. Jego zadaniem jest zwiększanie przyczepności powierzchni i lepsze osadzenie stopy na longboardzie, ale nie tylko, bo można wybrać griptape z grafiką oddającą charakter ridera / riderki i stary fabryczny griptape zastąpić zpersonalizowanym zyskując kolejne, poza spodem deski miejsce na zaprezentowanie siebie, swoich gustów czy wartości jakie wyznajemy. Do nauki jazdy warto kupić niedrogi, ale modyfikowalny longboard – np. Wojtek Freerider Standard, a potem, wraz ze wzrostem doświadczenia i aspiracji deskowych, ale też gustów i upodobań – modyfikować go w każdy możliwy sposób.